Kampanie mailingowe są coraz częstszym wyborem zarówno dużych firm jak i rozwijających się internetowych (i nie tylko internetowych) biznesów. Czy zadałeś sobie kiedykolwiek pytanie: Jak stworzyć dobry newsletter? Jak zainteresować odbiorcę i notować dobre wskaźniki konwersji? Jeśli tak, ten artykuł jest dla Ciebie. Rozpoczynam nim krótki cykl poradników dotyczących właśnie Newsletterów. Wyjaśnię w nich czym tak właściwie jest newsletter, za pomocą jakich narzędzi możesz go stworzyć i jak dodać go do swojej strony internetowej. W ostatniej części pokażę Ci praktyczny przykład działającego Newslettera i kampanii mailingowej. Zaczynajmy!

Newsletter – czym jest?

Pojęcie Newslettera dawniej oznaczało formę krótkiego magazynu naukowego, powielanego na kserokopiarce i rozsyłanego jedynie do zainteresowanych prenumeratorów. Umożliwiała komunikację i dyskusję naukową w formie szybszej i tańszej niż pełne, opracowywane poligraficznie czasopisma.

Aktualnie Newsletter przyjmuje formę e-maila wysyłanego do dobrowolnego subskrybenta. Jego zadaniem jest edukowanie, dostarczanie informacji o naszej ofercie, promocjach, nowościach, aktualizacjach lub nowych treściach, które publikujemy. Jest jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych do budowy relacji i stałej komunikacji z Klientem.

Jak zrobić Newsletter i zatrzymać przy nim odbiorców?

Treść newslettera powinna być dostosowana do profilu naszej działalności firmy oraz celu jaki chcemy osiągnąć. Szata graficzna oraz nazwa powinna być stała, tak aby jej odbiorca oswoił się z jej wyglądem i układem naszego mailingu. Dzięki temu z czasem możemy liczyć na większą interakcję i konwersję. Podczas tworzenia mailingów warto zwrócić uwagę na kilka prostych marketingowych reguł, które postaram się po krótce opisać.

Określ cel Newslettera oraz grupę docelową.

To chyba najważniejszy element każdego marketingowego działania w Internecie. Co jest celem Twojego Newslettera? Przykładowo, może to być:

  1. Zwiększenie ruchu na stronie, przyciągnięcie większej ilości potencjalnych klientów lub czytelników bloga.
  2. Zbudowanie marki i zwiększenie jej rozpoznawalności.
  3. Promocja naszego produktu – nowego lub obecnego już w naszej ofercie.
  4. Wygenerowanie lub zwiększenie sprzedaży.

Kolejną ważną rzeczą jest określenie grupy odbiorców. Zastanawiałeś się kiedyś kim są Twoi Klienci lub czytelnicy Twojego bloga? W jakim są wieku, jakiej płci, a także czego oczekują od Ciebie, Twojej komunikacji oraz jakie problemy pomagasz im rozwiązać? Kiedy poznasz odpowiedzi na te pytania, będziesz mógł dopasować swoje treści do potrzeb i oczekiwań swoich odbiorców – a to przełoży się na większą konwersję.

Przykładowy wygląd wiadomości z newslettera PayU. Źródło: freshmail.pl

Stwórz zachęcający tytuł.

Trudne zadanie, prawda? Co najlepiej zachęci do przeczytania i odpowiedzi na Twój mailing? Dla jednych będzie to odpowiedź na dany problem odbiorcy Newslettera, dla innych wystarczy informacja o zawartości maila (czy zawiera listę nowych wpisów na blogu, czy może jest spisem promocji w Twoim sklepie), na innych najlepiej zadziała po prostu żart. Najlepiej testować różne opcje i warianty – w ten sposób lepiej poznasz swojego odbiorcę. Dobry tytuł to też krótki tytuł – sformułowany w języku korzyści, wzbudzający ciekawość i zachęcający do otwarcia. Unikaj też przereklamowanych i kojarzących się ze spamem wyrażeń i słów typu „promocja”, „najlepsze na rynku” i tym podobne.

Tekst czy grafika?

Czy Twoja wiadomość ma mieć formę graficzną czy tekstową? Tutaj zasada jest w miarę prosta – zdecyduj do jakiego odbiorcy ją kierujesz. Do klienta biznesowego najlepiej trafiają treści tekstowe, w przypadku kreacji wysyłanych do osoby fizycznej, potencjalnego klienta sklepu – graficzne. Uważaj, aby jednak nie przesadzić – z tym wiąże się kolejna zasada czyli…

Stosunek grafiki do tekstu.

Wiele wysyłanych newsletterów składa się jedynie z grafik, lub co gorsza, z jednej wielkiej grafiki. Ciężko wskazać jakiekolwiek zalety tego rozwiązania, dużo łatwiej będzie wskazać jego wady – duży rozmiar maila, ryzyko nie odczytania go w ogóle (klient może mieć wyłączone otwieranie obrazów w mailach), wiadomości składające się tylko z obrazów są też łatwo kwalifikowane jako spam. Warto kierować się dwoma prostymi zasadami:

  • staraj się, aby grafika była dodatkiem do kreacji, nie samą kreacją
  • do każdego obrazka dodawaj atrybut alt opisujący, co znajduje się na obrazku

Jak długi powinien być tekst? Z badań firmy Email on Acid wynika prosta zależność – każdy mail długości minimum 500 znaków otrzymał zielone światło z każdego filtru antyspamowego – niezależnie od ilości dodanych obrazów. I tyle 🙂

Częstotliwość mailingu.

Porada jest prosta – nie spamuj! Twoja wiadomość powinna być wyczekiwana, tak aby odbiorca nie utracił nią zainteresowania. Zaplanuj także wysyłkę na określoną porę i ze stałą częstotliwością, tak aby wprowadzić regularność do swoich działań marketingowych.

Personalizacja.

Dodaj do swojego maila imię odbiorcy, przywitaj się z nim, pokaż że Twoja wiadomość jest kierowana właśnie do niego. Narzędzia do tworzenia newsletterów pozwalają na automatyczne dodawanie zmiennych danych, zgromadzonych na temat Twoich subskrybentów. Personalizowane maile są otwierane ponad 25% częściej od tych „zwykłych”. Jeśli chodzi o konwersję – według badań konwertują one ponad sześciokrotnie lepiej od niepersonalizowanych.

Daj odbiorcom „coś ekstra”.

Twój odbiorca musi mieć solidny powód, aby zapisać się do Twojej listy mailingowej. Zaproponuj mu coś specjalnego. Co może być taką wartością? Poradnik, ebook, rabat w Twoim sklepie internetowym, lub wcześniejszy dostęp do informacji o promocjach.

Użyj przycisków Call to Action.

Twoje wiadomości – oprócz tego, że powinny być wartościowe dla odbiorców – powinny też angażować. To właśnie dzięki zaangażowanej „publiczności” Twoja strona może odnieść sukces. CTA powinien mieć formę przycisku zachęcającego do wykonania danej akcji – przejścia do sklepu, zakupu, pobrania ebooka. Pamiętaj też, aby nie przesadzić – użyj jednego – maksymalnie dwóch przycisków w jednej wiadomości!.

Newsletter – kwestie prawne i formalne.

Aktualnie bardzo ważną kwestią tworzenia Newsletterów jest nie tylko ciekawa i angażująca treść. Musisz zwrócić uwagę na wymogi formalne i prawne – zwłaszcza te regulowane przez RODO.

Regulamin.

Niestety, wysyłka newslettera wiąże się z koniecznością przygotowania odpowiedniego regulaminu, który powinien zaakceptować każdy zapisujący się do subskrypcji. Odnośnik do regulaminu możesz umieścić w formularzu zapisu do Twojej listy mailingowej. Aby zapisać się na newsletter należy wyrazić zgodę na pola regulaminu.

Przycisk „unsubscribe”.

Każdy subskrybent zawsze powinien mieć możliwość wypisania się z Twojej listy mailingowej. W tym celu umieść w stopce swojego maila link, po kliknięciu którego użytkownik zostanie automatycznie wypisany z listy.

Certyfikat SSL.

Prowadząc listę mailingową gromadzisz dane użytkowników. Gromadząc dane użytkowników potrzebujesz bezpiecznego i szyfrowanego połączenia zapewnionego przez certyfikat SSL. Więcej informacji na temat certyfikatów i ich wdrożenia na swoją stronę znajdziesz w tym wpisie.

Tworzenie Newslettera – podsumowanie.

Wiesz już czym jest Newsletter i jakimi zasadami kierować się w czasie jego tworzenia. Pora żebyś poznał narzędzia do tworzenia mailingów i dodania ich do swojej strony internetowej. Wszystkie te narzędzia poznasz w drugiej części poradnika, która ukaże się już za tydzień!

Aby nie przegapić kolejnego artykułu z serii o newsletterach…Tak, dokładnie – zapisz się na newsletter! Będziesz otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach, poradnikach oraz artykułach ukazujących się na blogu.